onsdag 21 mars 2012

Stulna blommor

 Jag vet inte om det räknas som direkt stöld att plocka några enstaka tussilago i en vårsolig sluttning. Jag fick chans att göra det i helgen och har njutit flera dagar av att ha de i fönstret i ett litet snappsglas. De doftar ju kanske inte så gott som rosor, men de har en förförisk vårdoft som jag minns från min barndom.
Mina pelargoner är däremot helt klart stulna. Jag har en granne som varje vinter ställer in sin balkongpelargon i trapphuset. Den här vintern plockade jag två skott och satte i vatten. Helt plötsligt hade de bildat rötter och fick planteras i jord. Och den ena har nu blommat i flera veckor! Kanske räknas det eventuellt som stöld men jag tror knappast att min granne bryr sig nämnvärt om mitt lilla tilltag. Moderpelargonen har vuxit avsevärt under vintern och verkar inte sakna sina skott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar