tisdag 13 mars 2012

Varför ambassadör? Varför ekologisk mat?

När jag i en stund av o-koncentration helt hastigt och lustigt besökte det sociala nätverket Facebook en dag i februari 2012 när jag egentligen borde ha gjort något helt annat snubblade jag över en annons där Konsumentföreningen Stockholm (KfS) sökte eko- och Fairtrade-ambassadörer. Jag bestämde mig för att ansöka, dels för att jag letade efter ett extrajobb, men dels också för att jag ville ha ett jobb som hade anknytning till min utbildning och mina egna intressen och där passade ekologi och Fairtrade bra in. Jag gick på en femtonminuters intervju och fick jobbet! Nu har jag gått på två av de fyra obligatoriska utbildningstillfällena och känner att det har varit utvecklande och lärorikt. Jag har lärt mig mycket nytt och jag har fått delta i spännande diskussioner med olika människor. Idag tänkte använda min nuvanna kunskap och lobba lite för ekologisk mat!

Anledningarna till att välja ekologisk mat är flera. Dels har den ekologiska maten högre näringsinnehåll, du får fler vitaminer för pengarna! Ekologisk matproduktion får inte använda sig av bekämpningsmedel eller konstgödsel, vilket innebär att du slipper äta gift samt att bönderna och vår miljö slipper utsättas för gift. Konstgödsel kräver stor energitillgång vid tillverkning, vilket heller inte är hållbart i jämförelse med vad vi får ut i de livsmedel som produceras. Dessutom har ekologiskt jordbruk en mer hänsynstagande djurhållning. Grisar får till exempel gå ut utomhus och böka i jorden och kor får äta foder anpassat till kor (ja, det var en aning chockerande för mig att konventionella mjölkkor matas med kraftfoder istället för hö). Många känner att det är en ekonomisk aspekt som gör att de inte kan välja ekologiska matvaror, och det har jag full respekt för. Dock måste du som ensam konsument inte lägga om hela din konsumtion direkt, jag tänker många bäckar små... Följande produkter är bäst att handla ekologiskt om du ska välja några:

1. Mejeriprodukter (säljs i stor volym i Sverige, därför kan du göra skillnad!)
2. Potatis (konventionellt odlad potatis besprutas 12-15 ggr/säsong...)
3. Kaffe (mycket bekämpningsmedel)
4. Bananer (mycket bekämpningsmedel som gör plantage-arbetarna sterila)


Så välj ekologiska produkter!

Vill du läsa mer?
Kolla in KRAV:s hemsida och EU:s hemsida om ekologiskt jordbruk och ekologisk mat.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar